Inovasi dalam kepimpinan
Kepimpinan berperanan kearah pencetusan inovasi adalah penting.
Inovasi dalam kepimpinan yang di cetuskan ini perlu mempunyai latihan,
pengalaman, pendedahan dan pengatahuan yang luas untuk mengurus sesebuah
organisasi dengan baik.
Selain
memberi dorongan dan komitmen kepada pekerja dalam menghasilkan kreativiti dan
inovasi dengan menghantar mereka ke seminar-seminar atau latihan yang
diperlukan, kepimpinan haruslah merangka strategi yang berkesan untuk membawa
perubahan dinamik dan menjadikan organisasi itu kreatif dan inovatif.
Ketandusan kreativiti dan inovasi dalam sesebuah organisasi boleh dilihat
sebagai punca utama kelemahan sesebuah organisasi dalam menghadapi perubahan
dan cabaran inovasi.
Di antara perubahan-perubahan inovasi yang dapat
dilihat dalam kehidupan manusia ketika ini adalah inovasi teknologi dan inovasi pengatahuan.
Kejayaan
perkembangan organisasi banyak bergantung kepimpinan yang bersifat kreatif dan
inovatif kerana itu pemimpin perlu berpandangan jauh, pemikiran terbuka, serta
sedia mendengar pandangan orang lain.
Mereka juga perlu mempunyai sifat-sifat yang
berwibawa dalam mencorakkan pelbagai pembaharuan dalam organisasi. Dengan
ciri-ciri tersebut, mereka boleh memberi dorongan dalam meningkatkan kualiti
produk dan kualiti intelektual. Pemimpin sesebuah organisasi juga hendaklah
berkeupayaan untuk memotivasikan pekerja serta mengenal pasti kekuatan dan
kelemahan setiap mereka yang ada dalam organisasi.
( Sumber dari laman http://hairilhazlan.com/2010/inovasi-dalam-kepimpinan/, artikal kepimpinan )
Apa itu kerja berpasukan
Secara ringkasnya
kerja berpasukan merujuk kepada pekerja yang bekerja dalam satu kumpulan yang
sering bekerjasama dan menjalankan tugas secara berganding bahu bagi mencapai
matlamat pasukan. Sebuah pasukan terdiri daripada gabungan sebilangan individu
yang mempunyai kompetensi yang saling bergantung iaitu dari segi keupayaan,
kepakaran, kemahiran dan pengatahuan serta mempunyai akauntabiliti dan komitmen
terhadap prestasi pasukan serta bersedia melaksanakan tugasan secara bersama. Antara
ciri2 sebuah pasukan adalah:
CIRI-CIRI
|
PASUKAN KERJA
|
Ketua
|
Ketua sebagai fasilitator dan pebimbing
pasukan
|
Membuat keputusan
|
Persetujuan seluruh pasukan setelah maklumat
diterima dan dinilai
|
Matlamat
|
Matlamat ditentukan oleh pasukan
|
Penentuan kerja
|
Pasukan merangcang penugasan kerja secara
bersama
|
Komunikasi
|
Komunikasi dua hala yang lebih terbuka dan
telus
|
Kerjasama
|
Anggota berkongsi kepakaran dalam menjadi
pelengkap antara satu sama lain
|
Hasil kerja
|
Hasil kerja berpasukan
|
Penilaian
|
Prestasi di nilai secara kolektif
|
Jadual Ciri2 Sebuah Pasukan
Melalui kerja
berpasukan, organisasi dapat meningkatkan hasil tanpa meningkatkan sumber
kerana kerja berpasukan melibatkan gabungan usaha, pengatahuan, kemahiran dan
kebolehan yang dapat menghasilkan prestasi kerja yang lebih tinggi berbanding
jika dilakukan secara bersendirian. Lapan nilai2 utama yang menjasi pra syarat
kepada perlaksanaan kerja secara berpasukan iaitu:
1.
Matlamat sama
2.
Tanggungjawab bersama
3.
Saling percaya mempercayai
4.
Berkongsi idea
5.
Saling bantu membantu
6.
Bertolak ansur
7.
Musyawarah
8.
Kerjasama
Sering kali wujud
kekeliruan antara kerja berpasukan dengan kerja berkumpulan. perlu dipastikan
bahawa kedua-dua istilah ini berbeza. Kerja dalam kumpulan belum tentu membawa
maksud kerja sepasukan. Terdapat banyak jenis kerja yang dilakukan oleh individu
dalam kumpulan tetapi ia belum menjadi kepada contoh kepada kerja berpasukan
kerana:
“Kerja berkumpulan menumpukan kepada kerja masing2 tetapi secara
beramai-ramai setiap orang telah ditetapkan kerja yang mesti di siapkan. Malah
seseorang dalam kumpulan hanya menerima arahan daripada ketua serta tidak
terlibat di dalam menentukan sebarang keputusan atau tindakan”
Tambahan lagi, kerja berpasukan dapat menerima anggota
pasukan yang berlainan latar belakang dan menganggap anggota yang berbeza
sebagai “sebahagian daripada kita” tetapi kerja berkumpulan,
biasanya anggota terdiri daripada mereka yang mempunyai persamaan dari segi
cara berfikir dan latara belakang dan menganggap orang lain berbeza sebagai “bukan daripada kita“.
(
Sumber dari laman http://hairilhazlan.com/2010/apa-itu-kerja-berpasukan/,
artikal tentang kerja berpasukan )
Apakah sifat yang perlu ada untuk menjadi pemimpin
Sifat-sifat
yang perlu ada untuk menjadi seorang pemimpin ialah:
•
Pintar
•
Mempunyai
keyakinan yang tinggi
•
Karisma
•
Azam
yang kuat
•
Mempunyai
kemahiran social
•
Intergriti
Definisi Kepimpinan
• Berasal dari perkataan ‘pimpin’
• Pimpin bererti bimbing, pandu atau tunjuk.
Memimpin diberi erti sebagai memegang tangan dan membawa berjalan menuju ke
sesuatu tempat. Kepimpinan membawa erti “keupayaaan memimpin” dan kepemimpinan
pula “keupayaan sebagai pemimpin, daya seseorang pemimpin” (Kamus Dewan 1994).
• Satu proses dimana seorang ejen
mempengaruhi atau memujuk subodinatnya supaya berkelakuan seperti yang
dikehendakinya (Bennis 1959)
• Hadirnya pengaruh tertentu di dalam
hubungan diantara dua orang atau lebih (Hollander & Julian 1969)
• Mengarah atau menyelaras kerja-kerja ahli
kumpulan (Fiedler 1967)
• Hubungan antara perorangan (interpersonal)
iaitu ahli lain mematuhi
• Kepimpinan
ialah “satu proses interaksi di antara individu dengan kumpulan atau khususnya di antara individu dengan
keseluruhan ahli-ahli yang menganggotai kumpulan. Setiap yang terlibat dengan
proses interaksi ini boleh dianggap memegang peranan yang tertentu
yang membezakan antara satu sama lain. Asas
yang membezakan antara satu dengan lain ini ialah pengaruh, iaitu pemimpin
mempengaruhi dan pengikut mematuhi” (Gordon 1955).
• Kepimpinan mengandungi tugas-tugas serta
fungsi bagi:
ü
menetapkan
matlamat
ü
menyusun
ü
mengarah
dan menyelaras
ü
mengawal
bagi mencapai matlamat yang ditetapkan.
Gaya kepimpinan
Teori-teori
kepimpinan
Fungsi pemimpin
1. FUNGSI
TUGASAN
Memahami
tugas dan merancang pelbagai rancangan bg menyelesaikan tugas secara menyeluruh
2. FUNGSI
KUMPULAN
Pemimpin
adalah contoh kepada kumpulan
3. FUNGSI
TERHADAP INDIVIDU
Pemimpin
mengawal individu dalam kumpulan
DEFINISI KONSEP KERJA BERPASUKAN
- Menggunakan konsep kerja berpasukan adalah satu pendekatan yang unik tetapi kreatif.
- Kerja berpasukan mengenal pasti segala kekuatan dan kelebihan semua ahli, mengembeling segala elemen positif dan menggabungkannya sebagai satu punca tenaga baru (Francis &Young 1979).
- Pemimpin boleh menjadikan satu pasukan kerja yang lebih efektif dengan cara mengumpulkan kesemua ahli yang berbakat serta memupuk dan memotivasikan semangat mereka menjadi lebih positif demi mencapai matlamat pasukan kerja yang ditetapkan.
Perbezaan antara kerja berpasukan dan kerja kumpulan
Teori kerja berpasukan
Kepimpinan yang
lemah biasanya dilihat sebagai halangan kepada kemajuan sesuatu pasukan. Selain
dari pemimpin, peranan pasukan itu sediri akan mempengaruhi kejayaan atau
kegagalan sesuatu pasukan yang terbina. Untuk memahami konsep kerja
berpasukan,kita akan melihat kepada teori-teori yang berkaitan dengan kerja
berpasukan:
- Teori Belbin
- Teori Hierarki Keperluan Maslow(Abraham Maslow – 1954)
- Teori X dan Y (Douglas McGregor)
Kelebihan dan faedah kerja berpasukan
- Memupuk Sikap Bekerjasama
- Membuat Keputusan Dan Penyelesaian Masalah
- Sumber Manusia Akan Lebih Produktif
- Membina Komitmen Yang Mantap
- Membina Jaringan Komunikasi Yang Berkesan
- Berkualiti
- Semangat Dan Motivasi
- Mengurangkan Tenaga Dan Kakitangan
- Kepuasan Bekerja
Ciri-ciri kerja berpasukan
Kerja berpasukan
memiliki cirinya yang tersendiri. Yeop Hussin (2011) seorang pensyarah tempatan
menghuraikan aspek-aspek penting yang perlu ada untuk satu kerja pasukan yang
mantap. Berikut merupakan hasil dapatan kajian beliau :
ü
Kepimpinan Ketua
ü
Keanggotaan Ahli
ü
Rangkaian Hubungan
ü
Cara Penyelesaian Masalah
ü
Mencapai Matlamat
( Sumber dari laman buku Modul Pembangunan Diri )
terima kasih...note yg sngat membantu....
BalasPadam