Khamis, 27 Disember 2012

BAB 4 : PENGURUSAN MAKLUMAT DAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT

Pembelajaran Sepanjang Hayat
PENGENALAN

Fenomena globalisasi akan terus memberi impak dan cabaran kepada semua negara di dunia khususnya di negara membangun seperti Malaysia. Untuk mengatasi cabaran globalisasi, Malaysia perlu mengatur strategi serta mengambil langkah proaktif untuk mengupayakan dirinya berdaya saing dan terus maju melalui pencapaian modal insan yang berkualiti, berkemahiran dan berpengetahuan tinggi.
Pembelajaran Sepanjang Hayat (PSH) merupakan saluran pembelajaran sepanjang hidup utama bagi seseorang individu, sehaluan dengan sistem pendidikan negara dari peringkat prasekolah, sekolah rendah, sekolah menengah, prauniversiti dan seterusnya pengajian tinggi. Malah PSH merupakan tonggak ketiga dalam pembangunan modal insan berpengetahuan dan berkemahiran tinggi selain daripada pendidikan asas dan pendidikan tertiari negara.
Program PSH adalah agenda utama negara dalam pembangunan modal insan. Berdasarkan Pelan Induk PSH untuk Malaysia 2011-2020, fokus diberi kepada kumpulan peserta yang berumur antara 15 hingga 64 tahun memandangkan kumpulan tersebut merupakan golongan rakyat yang masih aktif dan produktif bagi memaju dan membangunkan ekonomi negara.
Dalam konteks keperluan negara, PSH ditakrifkan sebagai semua pembelajaran yang dilalui oleh seseorang individu dalam lingkungan umur 15 tahun ke atas kecuali pelajar profesional. Pelajar profesional adalah golongan pelajar yang menyertai pendidikan sepenuh masa sama ada di sekolah, kolej, institusi latihan ataupun universiti dengan matlamat akan memasuki pasaran kerja buat pertama kali bagi individu tersebut.
Unjuran penduduk Malaysia adalah seramai 34.2 juta orang menjelang tahun 2020 dan golongan pekerja yang berada dalam lingkungan umur antara 15 hingga 64 tahun adalah sebanyak 26.2 juta orang. Maka potensi dan permintaan untuk program PSH disalurkan kepada rakyat jelata adalah jelas bagi tujuan peningkatan kemahiran dan pengetahuan yang seterusnya dapat menyumbangkan nilai dan pembangunan ekonomi negara. Sasaran Pelan Induk Pembudayaan PSH untuk Malaysia adalah 50% daripada penduduk berumur 15 hingga 64 tahun akan berpeluang menyertai program peningkatan diri PSH menjelang tahun 2020. Usaha ini akan memberi manfaat kepada sekurang-kurangnya 13.1 juta orang penduduk.
PSH yang dilaksanakan oleh IPT menggunakan pendekatan pendidikan jarak jauh, pendidikan fleksibel, pengiktirafan pengalaman bekerja (recognition of prior learning) dan penawaran kursus pendek bagi peningkatan pengetahuan dan kemahiran diri. Asas penubuhan dan kepentingan Projek Agenda Kritikal (CAP) Pembelajaran Sepanjang Hayat (PSH) adalah bagi membudayakan PSH dan memperkasakan program dan aktiviti PSH melalui:
ü  Peningkatan kesedaran dan penyertaan PSH;
ü  Pewujudan mekanisme dan infrastruktur yang dapat memudah cara serta memberi pengiktirafan dan akreditasi PSH;
ü  Penyelarasan program PSH oleh semua institusi / agensi di bawah KPT agar tiada pertindihan program dan aktiviti;
ü  Penggalakan perkongsian sumber dan infrastruktur dalam melaksanakan PSH;
ü  Sokongan kewangan dan insentif yang sewajarnya; dan
ü  Pemantauan program aktiviti PSH secara berkala;

e-book (sumber dari laman http://www.mohe.gov.my/psptn/index.php?option=com_content&view=article&id=81&Itemid=60, KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI MALAYSIA)



DEFINISI & KONSEP
PENGURUSAN MAKLUMAT
·         Maklumat : Data, bahan dan pengetahuan
yang tersusun dalam struktur yang
mempunyai makna.
·         Pengurusan Maklumat : Ilmu berkenaan
kemahiran untuk menerima, mengesan,
mengenalpasti, mendapat semula, menilai,
memurni, menyusun, dan menggunakannya
pada masa yang perlu dan mengambil
manfaat untuk diri dan orang lain.

KONSEP PENGURUSAN MAKLUMAT
·         Kecemerlangan pengurusan maklumat dilihat dari segi kemampuannya mencapai matlamat dan tujuannya.
·         Pengurusan maklumat yang cekap akan membangunkan akal budi manusia menjadi warganegara yang baik.
·         Ketakwaan dan keimanan pula menjadi perisai daripada gejala negatif dan pelanggaran undangundang.

DEFINISI & KONSEP LITERASI MAKLUMAT
       Literasi Maklumat:
Satu “set kemahiran” pengurusan maklumat yang boleh dipelajari
seperti :-
·         penggunaan alatan,
·         penggunaan teknik,
·         penggunaan kaedah dan
·         sikap terhadap pembelajaran itu sendiri.
Keupayaan mencari dan menggunakan maklumat adalah kunci pembelajaran sepanjang hayat.

TERAS UTAMA PENGURUSAN MAKLUMAT


PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT (PSH)
Definisi:
ü  Pencarian ilmu pengetahuan untuk peribadi atau profesional yang dilakukan sepanjang masa, sukarela dan atas motivasi kendiri.
ü  PSH adalah integrasi pembelajaran formal dan tidak formal untuk membangunkan kebolehan meningkatkan kualiti hidup secara berterusan.
ü  Pembelajaran ialah satu proses kehidupan yang berlaku sepanjang masa dan di mana sahaja.

KONSEP PSH

Manusia dilahirkan tanpa maklumat, tetapi dibekalkan pancaindera untuk belajar mencari maklumat. Firman Allah yg bermaksud:

“Dan Allah mengeluarkan
kamu dariperut ibumu dalam keadaan tidak
mengetahui sesuatupun, dan diamemberi kamu pendengaran,
penglihatan dan hati, agar kamubersyukur”.
 (Al-Quran, An-Nahl,16:78).

PSH adalah proses yang bermula dari lahir sehingga ke akhir hayat, bermula dalam institusi keluarga dan seterusnya komuniti, sekolah, tempat kerja dan sebagainya. Konsep ini mempunyai kelebihan dari segi keanjalan, kepelbagaian dan kebolehdapatan dalam konteks masa dan tempat proses pembelajaran tersebut dilaksanakan. Jenis maklumat yang dipelajari dan fokusnya berbeza mengikut perbezaan tahap umur setiap individu.

KEPENTINGAN PSH

·         Menambahbaik kebolehan dalam kerjaya.
·         Meningkatkan kualiti dalam konteks pengetahuan, aptitud, kemampuan kritis dan kemampuan untuk bertindak.
·         Membantu membangunkan kesedaran tentang diri dan persekitaran.
·         Menggalakkan penglibatan sosial di tempat kerja dan dalam komuniti.


KAEDAH MEMPEROLEHI & APLIKASI PSH

·         Surrounding schooling – pembelajaran tidak formal di luar rumah.
·         Home schooling – pembelajaran tidak formal di rumah.
·         Pembelajaran maya (online learning).
·         Pembelajaran formal – mendapat sijil, kelayakan dan kemahiran.

PROSES PSH
       
·         0-5 tahun:  Pembelajaran menggunakan deria-deria yang mengaktifkan sel-sel otak dengan bimbingan ibubapa sehingga ke pra sekolah.
·         6-24 tahun: Pembelajaran formal di peringkat sekolah rendah menengah dan pengajian tinggi. Bertujuan untuk membangunkan empat fakulti, iaitu fizikal, mental, emosi dan intelektual.
·         25-60 tahun: Pembelajaran tidak fomal melalui media instructional di tempat kerja, dari rakan sekerja, media massa, teknologi maklumat, persekitaran dan alam sekitar.
·         Pembelajaran dari pengalaman dan penyelesaian masalah memerlukan pembangunan intelek, kemampuan dan integriti yang berterusan .
·         60 tahun ke atas: Pembelajaran melalui aktiviti yang bersesuaian dengan tahap umur, seperti kerjakerja kemasyarakatan. Individu dalam julat umur ini mampu:

ü  Mendapatkan pengetahuan dan menyumbangkan kepada masyarakat.
ü  Menjalankan kerja-kerja sukarela melalui persatuan atau kelab komuniti.
ü  Melahirkan rasa kepuasan kepada diri serta memberi faedah kepada masyarakat.

MODEL PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT (PSH)

HUBUNGAN LITERASI MAKLUMAT DAN PSH
1.     Saling Hubung Kait
-      Menodrong kendir
-      Terarah kendiri
-      Menurunkan kuasa kendiri
-      Menjadi benar kendiri
2.    Kedua-duanya saling menambahbaik
-      Set pilihan dan opsyen
-      Kualiti kebergunaan pendidikan dan latihan
-      Peluang mencari dan mendapatkan kerja
3.    Perbezaan
-      Literasi maklumat adalah satu set kemahiran manakala pembelajaran sepanjang hayat (PSH) adalah tabiat yang baik

(sumber dipetik dari buku modul Pembangunan Diri)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan